SATURN DEVORANT UN FILL
Francisco de Goya y Lucientes
Saragossa, 30 de març de 1746
– Gascunya, 16 d’abril de 1828
Aquesta pintura pertany a un dels 14 murals, anomenats Pintures
Negres (estan pintats amb la tècnica d’oli al secco, les va pintar a les parets
de la seva casa, concretament al menjador i al saló de casa seva). Goya va fer
les pintures negres entre el 1820 i 1823.
A partir de l’any
1874, aquestes obres van ser passades de la paret al llenç pel restaurador Salvador
Martínez Cubells, per encàrrec del banquer francès Frédéric Émile d’Erlanger.
Les va presentar a l'exposició Universal de Paris de 1878, però al no tindre
èxit, les va donar el 1881 al Museu del Prado.
Així estaven posades les 14 pintures a les parets de la casa
(La Quinta del Sordo) de Goya:

Una de les pintures més famoses, és Saturn devorant un fill. Estava situat a l’esquerra de la finestra, a l’altre banda de la porta
del menjador, concretament aquí:

És un quadre de 146 cm per 83 cm. En el quadre podem veure
un home caníbal (Saturn) que té la boca molt oberta, els ulls molt grans i blancs,
un aspecte no gaire habitual, i s’està menjat al seu fill; que en l’obra surt
sense cap i sense una mà, tota la part superior del cos està plena se sang. Els
colors són foscos i marronosos; el fons és casi negre, així que no podem ubicar
ben bé el lloc, però podem suposar que està en una cova.

En tots els 14 quadres, diferents psiquiatres han donat el seu
punt de vista, ja que es van sentir atrets per aquest tipus de quadres. El
psiquiatre espanyol Francisco Alonso Fernández va escriure El Enigma Goya. La personalidad de Goya y su pintura tenebrosa, que
critica i analitza la seva vida i les seves obres; per l’obra Saturn devorant un fill, diu:
“Estas telas negras son una denuncia de los
ingredientes estructurales del estado depresivo de Goya, como recordatorios
vividos de dolor moral o dolor de vivir, el horror, la desesperanza, la
soledad, la anhedonia, las ilustraciones alegóricas de la ruina, la culpa y la
enfermedad [...] En plena efervescencia de la pintura negra y trágica [...]
genera Goya el Saturno caníbal, o sea, el cruel y el sanguinario Saturno
devorando uno de sus hijos [...] Es de presumir que la inspiración de este espeluznante
y sangriento cuadro no hubiese sido ajena la fuerza autodestructora que
entonces carcomía a Goya.”
El famós
psiquiatre Freud, va atribuir-li una probable malenconia i destrucció, en la
que així representa els seus quadres, i aquest en especial.
A l’esquerra tenim una fotografia, feta per el fotògraf Jean Laurent, de la pintura original que va fer i que estava ubicada a la paret de la seva casa, podem observar que també estava emmarcada per un marc de paper. A la dreta tenim la pintura passada al llenç que va fer el restaurador Salvador Martínez.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada